Monday, November 3, 2008

LIVING SCULPTURES (sau SUFLETUL GOLEMULUI)




Galeriile Lumas Berlin, Fasanenstrasse 73, 10719 Berlin (Joerg Maxzin)

„Whenever I look through a pair of glasses I am a different person and I don‘t like myself; I see more than I am supposed to see – the world seen more clearly is no longer in harmony with my inner world and I quickly put aside my glasses when my curiosity as to what this or that thing in the distance looks like has been satisfied.“ - Johann Wolfgang Goethe

Timpul curge continuu alterand spatiul real, ingloband metamorfoza continua in suvoi de instantanee prinse pe sfoara incolacit ca snurul viu intruchipand una dintre fiintele imaginare ale lui Al Taylor. Secunda dupa secunda, iar la un moment dat "Tzac!Tzac..sirul e taiat..", si fotograful a furat deja sufletul clipei. Sufletul clipei extras si cosmetizat, straluceste frumos intr-un etern continuu si expus la parada, dulce si amarui, o promisiune eterna, implinita nicicand, clipa furata din secventa, incadrata frumos,in rama neagra a imaterialului. Procesul fotografic devine astfel un fel de "chasing the moment", o vanatoare abstracta de imagini, de imprejurari, de emotii. Cum sa capturezi mai bine in moment emotiile, miscarea, siluetele si culorile? Poti ca artist sa creezi momentul, sa falsifici realul, sa confectionezi emotia?

Noiembrie in plina desfasurare. In Berlin luna noiembrie este printre altele si luna fotografiei. O pletora de expozitii si pletora de raspunsuri la intrebari. Momente delicioase de libera vizionare in cadrul galeriilor sau muzeelor. Galeriile Lumas ofera gratuit Joerg Maxzin, artist contemporan de origine germana. Expozitia sa - Living Sculptures - prezinta o perspectiva fotografica interesanta.

Fotografiile sale sunt sculpturi in lumina; pete de culoari vii infatisand siluete imprecis definite, invadate de lumina, in plina miscare, incordate, vii. apropiidu-se mai mult de pictura, stilul sau creaza impresia de delicat, vag, imponderal - ca si cum ar incerca sa picteze senzatii indefinite, figuri ale emotiilor imprecis conturate, fantome ale sufletului, amintri vagi, valuri. Lumina se interpune ca un val intre observator si imaginea expusa, lasand totusi sa infloreasca conturul si culoarea ca o esenta a lucrului in sine. Ochii invadati de lumina se deschid larg asupra lumii sensibile, orbitor de frumos momentul se infatiseaza estompat si vag, fragil si eteric. Prin omisiune imaginea se elibereaza de imperfectiuni, eliminarea detaliilor inutile devenind o cerinta estetica.Toate lucrarile expuse infatiseaza siluete inchise la culoare in diferite ipostaze. In fiecare lucrare siluetele sunt insotite de un accesorii care apar ca laitmotive unice si uneori repetitive, introducand culoarea si dand tenta contextuala imaginii. Fie ca sunt umbrele, lampioane, scaune, accesoriile personalizeaza siluetele pe care le insotesc, oferind perspectiva emotionala, fiind intr-un fel un substitut al caracteristicilor faciale.

Lucrarile mele favorite sunt Butterfly (I, II, III) expuse una langa alta ca un intreg. Jocul dualitatii mi se pare interesant, atat dualitatea culorilor, rosu si negru, cele doua silete formand un cuplu, umbrelele ca niste aripi asimetrice in tablourile individuale, dar creind simetrie atunci cand cele trei, lucrari sunt privite ca un intreg, Butterfly II reprezentand corpul, iar I si III reprezentand aripile fluturelui astfel creat. Cele trei tablouri pot fi trei instantanee ale unui dans cu umbrele rosii, un fluture ce da din aripi. Doua inimi vii, dansul sentimentelor, fluturele pe care-l simti in stomac...

Cealelalte favorite ale mele sunt Digital Dancers (I si II). Dualitatea este prezenta din nou. Prima fotografie pe nuante de rosu, cea de-a doua pe nuante de negru. In prima fotografie nu se distinge clar daca este vorba de una sau doua siluete. Miscarea se desprinde de trup si multimplica, in cea de-a doua siluetele sunt divizate clar si apar oarecum in opozitie sau in lupta, angajate intr-un un dans martial.

Foarte interesant mi s-a parut la aceasta tehnica faptul ca artistul a creat aceste imagini complet artificial. ele reprezinta fake moments, pentru realizarea carora au fost folosite sculpturi la scara redusa (1,20 m), modelate din plastilina si aranjate in studiou pe o scena artificiala. Sculptor la origine, fotograful se foloseste de aceasta pentru a introduce sculptura ca truc truc in fotografie. Tehnica fotografiilor "blurry" isi are originea si in superstitia unora porniti la vanatoarea de fantome cu aparatul de fotografiat dupa ei. De accea "Living Scupltures" apare ca o incercare de a prinde sufletul golemului, fotografii ale unei lumi inventate, expunandu-si inimile vii, etaland siluete zvelte si pandantivele lor magice pentru a lua fiinta.

Mult mai multe amanunte despre galerie artist si expoziti(a/ile) sale se gasesc la:
http://www.mdf-berlin.de/
http://www.joerg-maxzin.de/aktuell_english.html
http://www.lumas.de/?id=614&type=0&wid=1357&artist=585&ed=

"Why should the photosensitive plate not be able to record other rays or light beyond the perceptual range of the human eye? And so since the 1850s it has been claimed repeatedly that with the aid of photography the ghosts of the dead could be made visible – the vague faces or figures of close relatives or dead neighbors allegedly appeared in portrait photography."
(Dr. Wolfgang Ullrich, "Mystery, Spirit and Reflection - the Meaning of Blurredness")

"Apart from the attempt to present something supernatural, non-material or in some way or other unreal, there are several other types of pictures where blurredness plays an important part. Press photographers like using it because the picture then appears to have been taken hastily under extreme conditions."
(Dr. Wolfgang Ullrich, "Mystery, Spirit and Reflection - the Meaning of Blurredness")

No comments: