Friday, December 5, 2008

TRISHA BROWN IN VARA LUI 2008


Nu pot sa las sa treaca anul fara sa consemnez pe bolg, desi un pic intarziat, revelatiile dansante din vara lui 2008. Este vorba despre festivalul de dans Tanz im August, in cadrul caruia a fost si spectacolul sustinut de trupa de dans a dansatoarei-coregrafe Trisha Brown. Eu am facut propaganda de la inceput spectacolelor de dans. Am reusit sa pescuiesc doar cateva bilete si sa castig cativa adepti. Sper sa starnesc interesul si sa mearga cat mai multa lume la acest festival in vara anului urmator.

Spectacolul Trishei Brown a fost exquisite, rafinat. Am ineteles inca o data ce inseamna talent. Cum talentul exista ca o stare de fapt pluteste in aer, are forma, contur, e perceptibil, clar definit, poarta amprenta stiluilui, poarta respiratia timpului, a ochiului, a trupului sanatos sau bolnav, viata omului respectiv care-l poseda sau de care este posedat. talentul este in acelasi timp foarte simplu.foarte natural, o existenta de sine statatoare stralucind. piesele purtau toate amprenta, imbracau croiala acestui stil, acestui talent. foarte naural miscarile ii transforma pe oameni in pasari. respiratiile ii transforma pe oameni in pasari cu pieptul usor. pasari metalice, pasari opaci. pasari care se compun unele peste altele in aglomeratii. corpurile care se compun pe scena pot avea virtual orice consistenta; ele pot scoate prin atigere sunete felurite...miscari si sunete care sa imparta timpul si spatiul in mod deiferit, pana ce timpul, spatiul si corpul devin impreuna un ansamblu, un intreg, o armonie. ce este corpul-viu altceva, daca nu un ansamblu de spatiu-timp zvacnind agnonie, placere..sau...calm...o plaja de alte lumi...dimensiuni inghesuite unele in altele, geometrice, catarandu-se unele peste altele in tacere sau facand muzica-atigerilor-lor-unele-de-altele. aripi-de-inger care se izbesc iscand prin frecare plansetele-scantei ale timpului care zace. timpul-care-zace ca o cortina mare si alba delimitand prin taierea sa intrepatrunderea formelor sensibile percepute la randul lor de corpul-sensibil-care-sunt, fragmentat de aceste simturi pe care le am + o inima. o inima care bate la fel-cu-inima-pasarilor.(am crezut multa vreme inca de cand eram copil ca am o pasare in mine care se zbata sa iasa).

O femeie danseaza pe scena. o femeie danseaza singura pe scena cu spatele permanet intors catre public. If you couldn't see me. Umbra femeii, legata de picioarele ei, mult mai fragila se agita pe podea ca o flacara neagra. umbra femeii proiectata spre public de corpul femeii impreuna si un reflector care o lumineaza frontal, ca si cum publicul ar trebui sa fie de partea cealalta. ma uit in spatele scenei si vad un perete gol, negru. Femeia danseaza pentru peretele acela gol. ma uit si ma infior. ma simt ca si cum as privi intr-o oglinda in care nu numai ca nu ma vad, dar care reflecta doar intunericul...Ma uit in sala si remarc o fata. Imi capteaza atentia un soi de familiaritate, iar cand realizez despre ce este vorba, ma infior din nou. acolo sunt tot eu. am avut impresia pentru un moment, ca undeva in multimea din sala m-am vazut pe mine intr-un alt loc.

Urmatoarul episod se numeste "Present Tense". dansatorii calca pe aer, formeaza pendule, si la un moment dat o clepsidra. sirul miscarilor se repeta intors pe dos, incrustat in performance-ul general. sunt anumite secvente care imi plac enorm. cum ar fi cand dansatorul e luat de brate din parti si urca de-a lngul ei, iar apoi in clepsidra, cand secventa se inverseaza, ii coboara pe trup. tempoul e alert dansatorii intra si ies rapid din scena. secventele se succed si se destrama. treptele formate din trei trupuri, pe care paseste ea astfel incat mereu cel din urma vine in fata ptr a-i construi o noua treapta.

Am iesit de la spectacol in acea stare de profunda satisfactie, pe care eu o numesc stare de transa. gandurile imi atarna greu, iar trupul imi este total extenuat. Am incercat in acelsi ritm alegro sa urmaresc. sa descifrez semnele incodate in dans. ideile captive. filigranul, rafinamentul. exqisite.mi-a placut mult.

Ea este Trisha Brown, acum in varsta de 72 de ani, o femeie cu o vitalitate uluitoare.



Alte informatii interesante despre Trisha Brown postate de catre o alta admiratoare infocata se gasesc aici: http://fartguide.blogspot.com/2007/08/documenta-12-trisha-brown.html

No comments: